Съобщение във връзка с констатирани огнища на заболяването Африканска чума по свинете на територията на Република България 11.07.2019 Във връзка с констатирани огнища на заболяването Африканска чума по свинете на територията на Република България и с цел предотвратяване възникването и разпространението на болестта на територията на община Лясковец, Община Лясковец насочва вниманието на жителите на общината, какво трябва да знаят за Африканската чума по свинете, а именно:   Какво е Африканска чума по свинете (АЧС)? Африканската чума по свинете (АЧС) е заразно вирусно заболяване по домашните и дивите свине, което причинява изключително сериозни стопански и икономически загуби на сектора свиневъдство. Първоначално болестта е ограничена само върху територията на Африка, но през 2007 г. прониква в Грузия, откъдето започва разпространението ѝ на запад, като засяга Източна и Централна Европа. Болестта е докладвана в Унгария, Румъния, а вече и в България и сериозно застрашава нашата страна.   Кои животни могат да бъдат засегнати? От АЧС боледуват домашните и дивите свине.   Може ли човек да се зарази? Не! Хората не боледуват от АЧС.   Какво причинява АЧС? Болестта се причинява от вирус, който е много устойчив и може да просъществува дълго, дори месеци, когато е в изпражнения, месни продукти (замразени, осолени, опушени, температурно недобре обработени), а също и в засъхнала кръв и в трупове на умрели животни.   Как се предава болестта? Домашните и дивите свине могат да се заразят едни други чрез пряк контакт, както и при контакт с трупове на умрели от болестта животни и заразени повърхности, фураж, оборудване, техника, инструменти, дрехи и обувки. Също така животните могат да се заразят при консумиране на кухненски отпадъци. Местата, замърсени с кръв от свинете, са особено опасни за консервиране и разпространение на вируса на АЧС, тъй като концентрацията на вируса е най-висока в кръвта на болните животни.   Какви са клиничните признаци на АЧС? При наличие на зараза гамата от клинични признаци може да бъде много широка. Болните свине умират. В задния двор такива животни обикновено се познават по липсата на апетит, последвана от внезапна смърт. В индустриалните ферми е възможно също да се наблюдава депресия сред животните, загуба на тегло, кръвоизливи и хиперемия по кожата (краищата на ушите, опашката, крайниците, гръдната и стомашната област), куцота и аборти при бременни свине майки. При дивите свине е по-трудно да се установят клинични признаци поради дългата им тъмна козина. Всяко едно умряло диво прасе следва да се счита за потенциално заразено с АЧС.   Какво да направят ловците, за да предотвратят разпространението на болестта? В рисковите райони ловците трябва да са особено внимателни за откриване на болни или умрели диви свине и веднага да сигнализират в БАБХ или в ОДБХ. В засегнатите райони е много вероятно продуктите от дива свиня, осанките от такава и трофеите да са заразени. По тази причина всички ловци строго да спазват хигиенните мерки, когато ловуват по тези места: - да не се оставят в гората никакви остатъци (кожи, черва и др.) от отстреляната дива свиня; - да не се влачат отстреляни диви свине. По този начин могат да се оставят кървави следи и да се зарази територията; - след лов на дива свиня да не се влиза в контакт с домашни свине и в дворове с такива; - да се осигури почистване и дезинфекция на всички дрехи, обувки, инструменти и оборудване, използвани при лова.   Как да предпазим животните от болестта? - Свиневъдния обект задължително трябва да бъде регистриран съгласно Закона за ветеринарномедицинската дейност! - Нерегистрираните свиневъдни обекти, както и отглеждането на неидентифицирани свине са незаконни и подлежат на строги финансови и административни санкции! - Свинете трябва да се купуват само от сигурен източник (регистрирани свинеферми) и да бъдат придружени от ветеринарномедицинско свидетелство! - Изхранването на свинете с кухненски отпадъци е основен метод за разпространение на болестта! Това е забранено със закон! Никога не го правете! - Незабавно сигнализирайте в Българска агенция по безопасност на храните или в съответната Областна дирекция по безопасност на храните, ако забележите каквито и да било необичайни клинични признаци, включително внезапна смърт при свинете. - Свинете трябва да се държат постоянно затворени, като не се допуска никаква възможност за пряк или косвен контакт с други домашни или диви свине! - Не допускайте контакт на свинете с външни лица!   Съществуват ли ваксина и лечение? Няма ваксина, а също и никаква възможност за ефективно лечение!   При съмнение за АЧС трябва незабавно да съобщите на официален ветеринарен лекар. По този начин може да спасите хиляди животни и да предотвратите огромни икономически загуби за страната! Обявяването на болестта е задължително и е от съществено значение за ограничаването на по-нататъшното ѝ разпространение!